ΚΑΠΑΚΙ

DSCN0851Χαρακτηριστικό των μπουζουκιών αυτής, της πρώτης περιόδου, είναι η τσάκιση του καπακιού στο σημείο που βρίσκεται ακριβώς πίσω από τον καβαλάρη.

Τεχνική δανεισμένη απ`ευθείας από την κατασκευή του μαντολίνου, δημιουργεί δύο επίπεδα στο καπάκι του οργάνου και αυξάνει τη γωνία που σχηματίζουν οι χορδές επάνω στον καβαλάρη του.

DSCN0853 Η τσλακιση γίνεται πριν κολλήσουν τα δύο τμήματα του καπακιού, στο καθένα χωριστά.

DSCN0852Γίνεται σύγκριση των δύο τμημάτων ώστε, να βεβαιωθούμε ότι έχουν τσακίσει και τα δύο στο ίδιο επίπεδο.

DSCN0854Τα δύο τμήματα προσαρμόζονται και συγκολλώνται.

DSCN0855Η διαφορά του πίσω επιπέδου, από την προέκταση του εμπρός.

DSCN0856DSCN0858Σχεδιάζονται και κολλώνται οι εσωτερικές ενισχύσεις (καμάρια).

DSCN0881Το καπάκι, έτοιμο να τοποθετηθεί στο σκάφος του οργάνου.

Στην επόμενη ανάρτηση, η κατασκευή της ροζέτας και των διακοσμητικών της ακουστικής τρύπας.

Advertisements

Ετικέτες: , ,

13 Σχόλια to “ΚΑΠΑΚΙ”

  1. Ανώνυμος Says:

    Κύριε Φρονιμόπουλε, απλά εξαιρετικό.
    Μόνο μια ερώτηση, γιατί το δεύτερο καμάρι έχει κλίση?

    • fronik Says:

      Ακολουθώ τη λογική κατασκευής του μαντολίνου, κάτι που έχω δει να επαναλαμβάνεται και σε κάποια παλιά μπουζούκια.
      Η αιτιολόγιση αυτής της τεχνικής, δεν είναι εύκολο να γίνει συνοπτικά. Έχει να κάνει με τους ασύμμετρους τρόπους δόνησης του καπακιού, και καθόλου με την κρατούσα, λανθασμένη άποψη, ότι » πριμάρει τις ψιλές χορδές και μπασάρει τις χαμηλές».

  2. nikos Says:

    Κύριε Νίκο, στα καμάρια έχετε δώσει κλίση δηλαδή καμπυλότητα?

  3. ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ Says:

    Αντε να ρωτησω κι εγω κατι> Πως σφιγουμε ενα καπακι που εχει τσακιση? Μονο με τις χαρτοταινιες?

    • fronik Says:

      Κάθε ένας, έχει τον τρόπο του…Εγώ πάντως, χρησιμοποιώ τις χαρτοταινίες.
      Το βασικό όμως είναι η τέλεια προσαρμογή, πρίν την κόλληση!

  4. ΖΑΡΚΑΔΑΣ ΚΩΣΤΑΣ Says:

    Και κατι ακομη…ειδα επισκευασμενο παλαιο οργανο απο γνωστο κατασκευαστη, και ειχε τοποθετησει τον καβαλαρη πισω!!!! απο την τσακιση του καπακιου.Δεν νομιζω οτι ισχυει κατι τετοιο σε καμια περιπτωση.Θελω την γνωμη σας κυριε Νικο

  5. ΠΑΝΟΣ ΓΑΛΑΝΗΣ Says:

    Κύριε Φρονιμοπουλε συγχαρητήρια για την πολύ καλή δουλειά σας εδώ και ευχαριστώ που μοιράζεστε αρκετά πράγματα μαζί μας.
    Θα ήθελα να σας ρωτήσω, πότε πιστεύετε χρονολογικά ότι τα μπουζούκια κατασκευαζόταν με τσάκιση στο καπάκι?
    Γνωρίζετε ποιοι κατασκευαστές εφάρμοζαν αυτή τη μέθοδο?
    Τέλος θα ήθελα να σας πω ότι έχω ένα μπουζούκι φτιαγμένο με αυτό τον τρόπο, το έχω αγοράσει το 1991 μεταχειρισμένο, τέτοιο ήχο που έβγαζε προσωπικά εγώ δεν είχα ξανακούσει! Έχει κλίμακα 68 εκατοστά. το καπάκι του είχε αρχίσει να κάθετε εδώ και καιρό στο σημείο του καβαλάρη, αλλά έπαιζε άψογα και πριν λίγες μέρες κόπηκε ακριβώς στο κάψιμο ενώ το είχα στα χέρια μου, στεναχωρήθηκα πολύ και είπα πάει τέλειωσε… τρελάθηκα προς στιγμήν και είπα να το κάψω στο τζάκι που έκαιγε μπροστά μου, έβγαλα το κορδόνι γύρω γύρω και μετά τράβηξα το καπάκι με το χέρι το έβγαλα και το έριξα στη φωτιά. Τρομερό μου λάθος , κατέστρεψα το πατρόν … γιατί αμέσως σκέφτηκα μήπως να προσπαθήσω να το φτιάξω…. Γιατί τέτοιο δεν θα ξαναβρώ!!!
    Επειδή τα χέρια μου πιάνουν γενικά και έχω φτιάξει και άλλο ένα από αυτά τα φτηνά για τους μαθητές, το βρήκα πεταμένο στα σκουπίδια και σπασμένο και το έκανα να παίζει σαν να ήταν καινούριο, λέω πειραματιστώ και με το δικό μου. Το καπάκι του ήταν όπως ακριβώς αυτό που έχετε στη φωτογραφία, με το πίσω καμάρι λοξό αλλά από το πίσω καμάρι προς τη χορδιερα δεν είχε κόντρα και το καπάκι φαινόταν σαν να είναι μονοκόμματο, όχι δυο κομμάτια ενωμένα.
    Θα ήθελα την άποψη σας πάνω στο θέμα και αν είναι δυνατόν και την βοήθεια σας,
    Ευχαριστώ και περιμένω τα σχόλια σας.

    • fronik Says:

      Όλα τα μπουζούκια της πρώτης περιόδου, χρονικά λίγο πριν το 1900 και περίπου μέχρι τον πόλεμο, ήταν κατασκευασμένα με τσάκιση.Πολλοί ήταν οι μάστορες όπως:Γκέλης, Ευαγγελίδης, Σταθόπουλοι, Μούρτζινος,Παναγής, Κοπελιάδης κ.α.
      Ένα όργανο με αλλαγμένο καπάκι, ποτέ δεν μπορεί να είναι το ίδιο με αυτό που ήταν αρχικά! (μπορεί να είναι καλύτερο η χειρότερο)
      Τσάκιση επίσης, δεν γίνεται με μονοκόμματο καπάκι!
      Αφού πιάνουν τα χέρια σου και δεν υπάρχει το καπάκι, προσπάθησε…Κάτι θα βγει.

  6. ΠΑΝΟΣ ΓΑΛΑΝΗΣ Says:

    Κύριε Φρονιμοπουλε ευχαριστώ για την απάντηση σας, θεωρώ υποχρέωση μου να σας ενημερώσω για τη συνέχεια της συζήτησης μας και να μοιραστώ μαζί σας και με όλους εδώ την εξέλιξη της ιστορίας.
    Τοποθέτησα στο όργανο καπάκι καινούριο χωρίς τσάκιση και έβαλα και νέα καμάρια τοποθετημένα όπως ήταν τα παλιά, δεν πείραξα το σκάφος καθόλου εφόσον δεν είχα εργαλεία για να το πλανίσω ώστε να το φέρω στις διαστάσεις που έπρεπε για να πάρει το καπάκι χωρίς τσάκιση σωστά…. Και υπολογίζοντας πως θα πρέπει για να έχω σωστή απόσταση των χορδών από την ταστιέρα θα πρέπει να χαμηλώσω τον καβαλάρη. έκανα τη δοκιμή αυτή απλά από περιέργεια για το αποτέλεσμα στον ήχο….. ήταν τέλειος όπως πριν και με μεγαλύτερη καθαρότητα – ομοιογένεια (αν μου επιτρέπετε την έκφραση) σε όλη την κλίμακα αλλά με ύψος στον καβαλάρη 7 χιλιοστά μόνο για να είναι στην σωστή απόσταση η χορδές από την ταστιέρα. Το κρατώ πια ως ανάμνηση……
    Η περιέργεια μου ικανοποιήθηκε και η απόφαση μου είναι να φτιάξω ένα νέο εξ αρχής μιας και το κόστος έτσι περιορίζετε και θα έχω και την χαρά της δημιουργίας…
    Ευχαριστώ και πάλι και εύχομαι σε όλους καλές γιορτές, υγεία πάνω απ όλα για το νέο χρόνο….

  7. Φυλλαρίδης Χρήστος Says:

    Κύριε Φρονιμοπουλε συγχαρητήρια για τη δουλειά σας .Η κόλληση των δυο μισων του καπακιου γίνεται υπό ήπια γωνία ή είναι επίπεδα? Στην φωτό ,αν δε με ξεγελάει ,φαίνεται να ισχύει το πρώτο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: